Talehjelpemidler

Talehjelpemidler er hjelpemidler som hjelper en person som mangler stemme med å snakke og bruke stemmen. For å finne riktig talehjelpemiddel er det viktig at fagfolk og foreldre samarbeider. Det er utviklet metoder for utredning og innlæring av alternativ kommunikasjon. Dette er kunnskap som fagmiljøet bør kjenne til før oppstart eller innføring av alternativ kommunikasjon. Talehjelpemidler er delt inn i to kategorier, enkle talebokser og databaserte talehjelpemidler.

Enkle talebokser har gjerne et begrenset antall talemeldinger, taletid og antall mulige kommunikasjonsplater eller papiroverlegg. Når barnet trykker på et felt på taleboksen, kommer en setning eller et ord som på forhånd er snakket inn i boksen, ut av en innebygd høyttaler. Barnet vil trenge hjelp til å skifte fra det ene overlegget til det neste, samt å velge riktig sett med talemeldinger som passer til overlegget. Talebokser egner seg godt til samtale i gruppe. De stiller lave krav til teknologikompetanse i nærmiljøet.

Tilbake til kommunikasjonshjelpemidler

Databaserte talehjelpemidler har dynamisk skjerm hvor symbolene skiftes automatisk – alt etter de valg barnet foretar. Disse talemaskinene kan styres med èn bryter, og barn med omfattende bevegelsesproblemer kan derfor betjene kommunikasjonshjelpemidlet selv. Talemaskiner er godt egnet til samtale i gruppe. De stiller høye krav til teknologikompetanse i nærmiljøet. Selv om barnet teknisk sett har adgang til et ubegrenset antall symboler, er barnets kognitive og motoriske ferdigheter avgjørende for hvordan talemaskinen bygges opp med antall symboler og organisering av sider.

Hvem kan få talehjelpemidler?

TalehjelpemidlerFor å få talehjelpemidler må vanskene med tale og språk være varige (minst to år), og hjelpemidlet må være hensiktsmessig og nødvendig for at du skal kunne kommunisere bedre. Alle som har langvarig behov for hjelpemidler kan søke. Hvis du er usikker på hva du trenger, er det best å søke råd hos noen som kan hjelpe deg. Vi anbefaler at du tar kontakt med helsetjenesten i kommunen du bor. De har god erfaring med å utrede behov og å søke, og vil også kunne følge deg opp hvis du ønsker det. Har du behov for tilrettelegging eller hjelpemidler på skolen eller på arbeidsplassen, er det naturlig å ta kontakt med læreren, arbeidsgiveren eller bedriftshelsetjenesten der du jobber. I de fleste tilfeller får du svar på søknaden innen en måned. Maksimal behandlingstid er fire måneder. Klikk for NAV sitt søknadskjema for kommunikasjonshjelpemidler

Leverer din bedrift talehjelpemidler? Bli oppført i hjelpemiddeloversikten

Hvem leverer talehjelpemidler?

Abilia

Abilia talehjelpemidlerAbilia utvikler, produserer og selger moderne hjelpemidler for mennesker med funksjonsnedsettelser innen områdene Kommunikasjon, Kognisjon, Varsling og Omgivelseskontroll. Abilia er en sammenslåing av de fire selskapene Gewa AB, Falck Igel, Handitek og Toby Churchill. Vi er etablert i Sverige, Norge og Storbritannia. Navnet Abilia kommer fra det engelske ordet ”ability” som betyr å evne, å mestre. Gjennom å gi mulighet til å øke egen mestring ønsker vi å gi mennesker uansett funksjonsnedsettelse mulighet til økt selvstendighet og trygghet i hverdagen. Les mer om Abilia

Cognita

Cognita talehjelpemidlerCognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring. Vi er opptatt av at du, og den du bryr deg om, skal kunne benytte kommunikasjon på lik linje med alle andre. Cognita har et team som vet mye om alternative måter å kommunisere på, både med mennesker og maskiner. De ser behov og løsninger fra brukersiden. Våre verdibegreper er Innovasjonsevne, Respekt og Gnist. Innovasjonsevnen er vi stolte av. Vi har stor respekt for utfordringene personer med kognitive begrensninger står overfor i hverdagen. Gnisten i øynene til en fornøyd bruker tenner oss til nye utfordringer og utvikling. Les mer om Cognita

Gewa AS

Gewa talehjelpemidlerGewa er formidler hjelpemidler innen omgivelseskontroll, hørsel, kommunikasjon, syn, varsling og velferdsteknologi. Gewa har som mål gjennom faglig dyktighet og tverrfaglig kompetanse, å utvikle seg til å bli en ledende leverandør på det norske markedet av elektroniske hjelpemidler for mennesker i alle aldre med nedsatt funksjonsevne. Gjennom et bredt samarbeid med hjelpemiddelsentralene, hørselssentralene og andre fagmiljøer innen Gewa´s produktområder. sørger man for opplæring av fagpersonell over hele landet. Sammen tilstreber vi å finne den best mulige løsningen for hver enkelt bruker. Les mer om Gewa

Leave a Reply

Your email address will not be published.