Digitale markedsføringstrender i 2021

Hvis du bruker mye tid på nettet, ser du sikkert hundrevis av annonser om dagen. Enten du ser filmer på YouTube, leser nyheter på VG eller scroller på Facebook, er det ikke mulig å unngå bannerannonser eller korte reklamesnutter. I denne artikkelen skal vi se på noen av de nye digitale markedsføringstrendene som du kanskje vil legge merke til i år.

Mer video og personalisert innhold

Markedsføring er i stadig utvikling, og digital markedsføring er mer sofistikert enn noen gang. Nå er det ikke nok å bare legge ut en annonse på forsiden av en nettavis – selskapene vil gjerne ha detaljert informasjon om kampanjen for å se hvordan den fungerte. Programmatisk markedsføring gjennom “real time bidding” og “retargeting” har blitt den nye standarden for annonser på nett. Disse verktøyene lar selskapene nå frem til akkurat de gruppene de ønsker å reklamere til.

Med hjelp av programmatisk markedsføring har annonsene blitt mer personlige. Du har kanskje lagt merke til at hvis du ser etter nye sko på nettet, får du plutselig opp annonser fra en skobutikk noen dager senere. Årsaken til dette er at annonsørene plasserer en såkalt “cookie” (informasjonskapsel) på datamaskinen eller mobilen din når du besøker en nettside. På denne måten kan annonsørene vite hva du er interessert i og vise deg relevante produkter og tjenester.

Studier viser at videoer er utrolig effektive for annonser. Fire milliarder videoer blir sett på YouTube hver dag, og de fleste av disse har en annonse. Annonser er grunnen til at det du ser på nettet er gratis, enten det er snakk om YouTube-videoer eller vanlige artikler. På nettet finner du informasjon om alt du kan tenke deg uten å måtte betale for det. NettKasino.com er stedet hvor du finner all informasjon om casino på nett, og tjenesten er helt gratis.

En annen studie viser at vi nordmenn er svært opptatt av bærekraft, og dette kommer til å fortsette å øke fremover. Ifølge en studie fra Storebrand har en av tre nordmenn kuttet ut et produkt eller en tjeneste fordi selskapet ikke opererte bærekraftig. Da Apple ikke inkluderte en ladekabel med sin nyeste iPhone, sa selskapet at det var for å ta hensyn til miljøet – og vi kan forvente å se at andre selskaper vil ta lignende grep i 2021.

Hva kan man gjøre for å unngå annonser på nett?

Personvern et tema som er svært aktuelt for tiden. Mange er redde for at de store tech-selskapene har for mye informasjon om enkeltpersoner. Hvor mye vet egentlig Google, Facebook og Amazon om deg, og hva brukes formasjonen til? Det er heldigvis liten grunn til å være bekymret for programmatisk markedsføring og lignende teknologi. I de fleste tilfeller har ikke selskapene tilgang til personlig data, som navn, alder eller adresse – kun en anonym cookie som forteller dem hva du gjør når du er på nettet.

Det er likevel forståelig at mange ikke ønsker å gi ut noen informasjon til annonsører. Heldigvis er det flere ting man kan gjøre for å unngå dette. Nedenfor har vi samlet tre tips for å unngå at din informasjon lagres når du er på nettet.

1. Slå av cookies i nettleseren: Visste du at du kan slå av cookies? Uansett hvilken nettleser du bruker kan du deaktivere cookies, både på PC-en og på mobilen. Dette gjør du ved å gå til innstillingene i nettleseren din. Husk at hvis du slår av cookies, vil du ikke kunne lagre innloggingsdetaljene dine og andre innstillinger.

2. Bruk et program som blokkerer annonser: Mange velger å unngå annonser ved å installere en såkalt adblocker. Det disse programmene gjør er å finne alle annonser og blokkere kodene, slik at de ikke vises i det hele tatt. Det er imidlertid slik at mange nettsider er helt avhengig av annonseinntektene sine, og derfor er det mange som ikke vil bruke det.

3. Bruk en VPN: En VPN (virtual private network) er et program som holder deg anonym når du er på nettet. Programmet gir deg en midlertidig IP-adresse, noe som betyr at ingen kan spore deg. Det finnes mange VPN på nett, og de fleste har en månedlig avgift.