Hvorfor elsker vi bonuser og gratisting?

Bonuser og gratisting er svært populært i Norge, men hvorfor er vi mennesker egentlig så opptatt av det? For å svare på dette må vi først og fremst undersøke hvorfor vi elsker gratisting. Det enkle svaret er at vi tiltrekker oss ting som er gratis fordi vi slipper å betale for dem. Men dersom vi går mer i dybden, ser vi at det faktisk er et rent psykologiprinsipp som ligger bak.

Dette er gjensidighetsprinsippet, der den ene parten føler seg forpliktet til å gi tilbake til den man har fått en tjeneste av. Dette kalles også takknemlighetsgjeld, og det er et sterkt instinkt hos oss mennesker som gjør at man ofte er mer villig til å betale for ting som fører med seg gratis tjenester. Faktisk er det også forsket på at gaver øker handlelysten og dermed gjør at vi kjøper mer. Dette prinsippet ser vi i stor grad også i casinobonuser. Dette er uten tvil en av de mest attraktive fordelene i ethvert online casino, og det kan ta spillopplevelsen din til et helt nytt nivå.

Hva er gamification?

Gamification er et fenomen som ofte høres i spillmiljøer, men som også i aller største grad brukes både i næringslivet og i utdanning. Den generelle ideen bak gamification handler om å bruke spillelementer for å stimulere spillerne. Dette gjøres ved å sette mål som spillerne ønsker å følge, og formålet er at de skal få engasjerende og fengslende spillopplevelser som gjør at vi vil spille mer. Dette ser vi som nevnt tydelig i nettcasinoer som https://www.casinospesialisten.net/freespins. Bonusene kan være alt fra velkomstbonuser, innskuddsbonuser og freespins, og grunnen til at det florerer med slike bonuser er blant annet fordi online casinoer har relativt lave kostnader sammenlignet med fysiske casinoer, spesielt med tanke på lokaler og personale.

Gamification er også et vanlig fenomen i salgsmiljøer, der ulike konkurranser og veddemål settes i gang for å øke motivasjonen og følgende salgsresultatet til selgerne. Det er dessuten ideelt å bruke ved «onboarding» av nye selgere slik at de raskt kommer inn i salgsmiljøet, og det øker som regel det generelle aktivitetsnivået. I tillegg er det en rekke fordeler ved å bruke gamification i utdanning i form av spillbasert læring, da dette ofte gjør det både morsommere og mer interessant for elevene å lære.


Hva er sammenhengen mellom gratisting og gamification?

Nå som vi har undersøkt hvorfor vi elsker bonuser og gratisting og også tatt en titt på gamification, lurer du kanskje på hva som er sammenhengen mellom disse to temaene. Jo, gamification er som nevnt noe som brukes for å motivere, engasjere og gi fengslende spillopplevelser. Og med tanke på psykologien bak gratisting, hva er vel ikke mer motiverende enn nettopp å få i gang konkurranseinstinktet vårt? Kombinasjonen av gamification og gratisting er nemlig en uslåelig måte å engasjere og skape engasjement på, og dette kan brukes i ulike miljøer.

I salgsmiljøet kan du engasjere selgerne gjennom morsomme konkurranser og belønne dem med gratisting. I spillmiljøer er dette ofte kjent som «freespins», der man kan få gratisrunder og bonuser hvis man spiller for en viss sum. Uansett hvilken bransje du er i, anbefaler vi å prøve ut gamification med bonusbelønninger for å bidra til å oppnå de resultatene du ønsker på en effektiv og –best av alt – morsom måte!